De val vi gör idag kommer att påverka imorgon

Innan jag påbörjar detta inlägg vill jag bara påpeka att detta är mina egna tankar och åsikter. Det finns helt säkert massor med folk som inte alls tycker som jag, och det kanske ändå är bra, världen hade väl sett ganska konstig ut om alla tyckte exakt likadant?




Vad händer egentligen med staden Luleå? Den vackra kuststaden som vi alla är stolta över verkar sjunka neråt botten. Det är ju vi som ska vara Norbottens metropol.  Det verkar inte fungera alls. Och vad är det med dagens ungdom? Så sent som igår läste jag i tidningen att Stenvalls Trä, på Bergnäset, hade blivit typ grovt vandaliserat. Killar i unga tonåren som är ute och härjar och tycker att det är helcoolt att tända eld på något som är värt ca 150 MILJONER kronor! Vad tänker man på när man hittar på något sådant? De kan väl bränna ner sina egna hus istället? och se hur kul det är när de står där utan bostad, pengar, saker etc. med bara minnena kvar.

Senare, samma dag, får jag på spanskalektionen höra att det var en grabb i tonåren som hade slirat lite snyggt där vanligtvis faktiskt går mycket folk. Det hela hade slutat med att han hade slirat på en dam, som sedan hade fått åka till sjukhuset. Har hört att han är mycket ångerfull, men ändå, han kunde ju ha tänkt en gång extra innan han sladdade där, då hade han inte behövt köra på damen och sedan ha typ grov ångest?

Vad tycker ni om det som stod om Nordkalotten i tidningen idag då? Gräsligt? Jodå, det gör jag också. Är det inte helt sjukt vad man kan hitta på för tokigheter? Hur fan orkar man ens klättra upp på den där Lappkåtan bara för att sedan skära hål i tältduken? Fyfan vad ambitiöst, det måste jag verkligen hålla med om. Lite synd bara att de snittade sönder hela saken och förstörde grejer för 400.000, det hade ju kunnat bli riktigt coolt annars, hoppas de tog en bild!

Sist men inte minst. Fritz Olsson-huset. Så synd(!) tycker jag. Ett av stans finare hus, som råkar vara ett av de  husen i innerstaden som byggdes innan 1950. Ja ni hörde rätt, det är gammalt och fult, är det inte lika bra att riva skiten? Vem villl ha kvar ett sådant förfallande hus när vi kan bygga nytt, som dessutom kommer att vara på höjden. Hotell, galleria, bar, kanske till och med en berg-och-dalbana om vi har tur? Jag tycker bara att det är så synd att man inte kan bevara något som är gammalt utan bara vill bygga nytt, stort och som ska "locka hit folk". Hur är det för oss som bor här då, vi är ju redan här, vi kanske gillar att det finns något i staden som inte är byggt efter millennieskiftet?

Jag vill inte leva i en förstörd värld. Jag trodde att det handlade om att göra världen bättre. Vi kan väl börja med oss själva? För mer tycks vi inte klara av.

Jag tycker att alla ska tänka till en extra gång innan de gör sina beslut. För de val vi gör idag kommer verkligen att påverka imorgon. 


Laura Alexis

0 kommentarer: